W tym roku obchodzimy 100-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią. Warto przy tej okazji zapoznać się z jednym z najbardziej fascynujących zjawisk artystycznych tego odległego kraju, jakim była japońska szkoła plakatu.
Jednym z największych fenomenów w plakacie światowym 2 połowy XX w. był plakat japoński. Złożyło się na to kilka przyczyn. Projektantom z tego kraju udało się umiejętnie powiązać wielusetletnią tradycję rodzimego malarstwa i grafiki z aktualnymi trendami sztuki nowoczesnej. Współczesna atrakcyjność przekazu wizualnego niosła ze sobą przesłanie z filozofii, kultury i sztuki opartych na odmiennym od naszego postrzeganiu otaczającej rzeczywistości. Nie do końca jesteśmy w stanie przeniknąć do tego świata, ale i tak odbieramy fascynujący obraz przesiąknięty elementami mistycznymi, zafascynowania kosmosem i odczuwania światła i przestrzeni. Środowisko japońskich projektantów graficznych potrafiło stworzyć skuteczne, nowoczesne mechanizmy promocji swoich działań i wspierania twórczości graficznej. Dodatkowo ogromna dynamika rozwoju gospodarczego powojennej Japonii spowodowała duże zapotrzebowanie na prace projektantów graficznych. Pojawiła się bardzo oryginalna szkoła plakatu, zaliczana – obok polskiej i szwajcarskiej – do najważniejszych na świecie.
Zdzisław Schubert – historyk sztuki, wieloletni pracownik Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Wykład w ramach cyklu "Projekt dla..." współfinansowanego ze środków Gminy Miasta Toruń.